Followers

Wednesday 7 January 2015

STPM 2014, SYARIAH ULANGAN KERTAS 2 PENGGAL2

                                                    Bahagian A : Usul Fikah (40 markah)

1(a) (i) Dengan memberikan dalil,berikan pengertian ijmak.  [2]
       (ii) Terangkan jenis ijmak.                                                [4]
  (b) Jelaskan pandangan ulama tentang kehujahan satu daripada jenis ijmak tersebut.   [6]
  (c) Bincangkan pandngan ulama tentang sandaran ijmak sebagai sumber hukum.        [8]

2(a) Dengan memberikan dalil,terangkan pengertian istihsan.  [3]
  (b) Dengan memberikan contoh,jelaskan empat bahagian istihsan.         [8]
  (c) Bincangkan pandangan ulama usul fiqh tentang kedudukan istihsan dalam perundangan Islam.
                                                                                                                                  [9]

3(a) Berikan pengertian taqlid dan terangkan hukum bertaqlid dalam masalah fiqh.   [6]
  (b) Jelaskan pengertian talfiq dan hukumnya menurut pandangan Islam.              [6]
  (c) Berdasarkan kaedah taqlid dan talfiq,bincangkan pandangan ulama tentang pembayaran zakat  
       fitrah dengan wang.                                                                                           [8]

                                              Bahagian B : Kaedah Fiqh [40 markah]

4(a) Terangkan maksud kaedah al-Umur bi Maqasidiha beserta dalil.                [6]
  (b) Jelaskan peranan niat, masa perlu niat, dan mengapakah sesetengah amalan tidak perlu kepada
        niat?                                                                                                               [8]
  (c) " Seorang pelajar bersumpah bahawa dia tidak akan bermain bola, tetapi dia berniat untuk bermain bola keranjang, kemudian dia bermain bola sepak apabila diajak oleh kawan-kawannya. " Dengan menggunakan kaedaah terbitan daripada kaedah al-Umur bi Maqasidiha, huraikan hukum bagi masalah tersebut.                                                                                          [6]

No comments:

Post a Comment